Dynamik på efterskoler

Dynamik på efterskoler

En efterskoleelev kontaktede mig, fordi hun havde fået til opgave at skrive en stil om efterskoledynamik. Jeg takkede med det samme ja til at udtale mig om dette, efter min mening, relevante emne.

Jeg har fået lov til at bringe teksten fra den færdige stil her på bloggen. Tak for det.

God læselyst


Dynamik på efterskoler

Teenagecoachen Grethe Lindbjerg udtaler sig om dynamik på efterskoler

Skrevet af en efterskoleelev

En efterskole kan handle om mange forskellige ting, men en af de vigtigere faktorer, ville mange nok mene, er dynamikken. Både imellem elever, men også imellem elever og lærere. Lige når det kommer til dette her emne, ved Grethe Lindbjerg lige, hvad hun snakker om.

Grethe Lindbjerg Sørensen har arbejdet med unge mennesker siden 1999 og er nu teenagecoach, kommunikationsterapeut, vejleder, forfatter, underviser og foredragsholder.
Hun arbejdede på Vestsjællands Idrætsefterskole i cirka 15 år. Derefter har hun arbejdet sammen med Efterskoleforeningen, Just Human og Mary Fonden, men har også været selvstændig siden 2015/2016.


Hun har arbejdet med unge mennesker igennem hele sin karriere og har nu selv to
børn. Hun er uddannet idrætslærer, matematiklærer, efterskolevejleder og kommunikationsterapeut. Ud over det har hun også taget kurser i spiseforstyrrelser, selvskade, angst, autisme, terapi og supervision.

Dynamik på efterskoler

“Jeg tænker det som en arbejdsplads, hvor man skal kunne fungere sammen, hjælpe hinanden og arbejde sammen om, hvad ved jeg, rengøring eller emneuger, eller hvad det nu kan være, man skal lave,” siger Grethe Lindbjerg da jeg spurgte ind til, hvad hun synes god dynamik på en efterskole handlede om.


Grethe Lindbjerg fortæller også om, hvorvidt lærere udgør en stor del af efterskoledynamik eller ej: “Jah, i mange tilfælde gør vi, fordi vi jo på en måde er rollemodeller. Ikke kun enkeltvis, men også den måde vi er sammen på.”

Sammenhold

Grethe Lindbjerg er igennem hele dette interview meget venlig og god til at svare på alle spørgsmål. Hun kommer også med gode råd og tips til, hvad man kan gøre for at styrke sammenholdet:


“Det kan jo være sådan noget med de meget, meget lavpraktisk ting. Man behøver ikke nødvendigvis at være venner med alle, som jeg sagde, men man kan godt være venlig. Lige give en hjælpsom hånd, eller lige huske at vente på de sidste, når man går ud af en klasse, så ikke det er de samme, der altid står tilbage med at skulle rydde op. Eller man kan lave aftaler om på værelset: ‘Hvordan gør vi det her, så alle har det godt? Hvordan kan vi gøre det i klassen, så alle fungerer?’”


De her råd er jeg sikker på en masse efterskoleelever og lærere, kan bruge.
 
Men dynamik handler jo ikke kun om at være behagelig tilpas i sammenholdet, men også i sig selv.

Selvsikkerhed

“Og noget andet, jeg også har tænkt på, jeg gik sådan og summede over det, det er, og det er lidt sværere, men man kan som elev prøve at huske på, at selvom det kan virke som om, der er nogle elever, der har mere status end andre, så er det løgn, for der er ikke i min optik nogen mennesker, der er mere værd end andre. Det er kun, hvis vi lader dem fylde mere, og det kan jo være rigtig svært at gøre noget ved, men det der med at huske, at selvom, der er nogle, der snakker højest eller virker mere selvsikre, så har de faktisk ikke mere at skulle have sagt end alle de andre. Så det der med også selv at turde at blande sig lidt, lige som at sige ‘Ej det der, det er da heller ikke okay / ej kan vi ikke lige gøre det på den her måde’, så man ligesom inviterer til noget, der er mere, jah, fællesskabsskabende.”

“Det er et fælles projekt at være på efterskole sammen. Det er ikke sådan et egoprojekt for hver elev, men det skal faktisk være et fællesprojekt, for at det bliver rigtig fedt.”

Så for at opsummere, kan man sige, at dynamik i høj grad handler om, hvordan det er vi behandler hinanden. For at styrke dynamikken bliver man også nødt til at styrke sammenholdet, og det kan man så gøre ved at give en hjælpende hånd og sørge for, at man hører alles meninger.


Tak til Grethe Lindbjerg for, at jeg måtte interviewe hende, og for at give så gode svar.

Skrevet af en efterskoleelev


Mere om efterskoleliv

Du kan læse flere blogindlæg om efterskole her:


Teenagecoach, foredragsholder og forfatter