Klar til efterskole – Efterskoleforælder

Klar til efterskole – Efterskoleforælder
Klar til efterskole

Klar til efterskole?

Hvordan bliver man klar til efterskole? Som elev? Som forælder?

Sofie har pakket. Faktisk har hun gennemgået pakkelisten fra efterskolen mindst 10 gange for at tjekke, om hun har husket det hele. Hun er vildt spændt og voldsomt nervøs på samme tid.

Hjemme hos Christian virker mor mere nervøs end Christian selv. Mor spørger, om han har husket det hele – selvom hun i virkeligheden har overvåget pakkeseancen nøje. Christian kan mærke uro og spænding i kroppen. Han glæder sig til alle oplevelserne på efterskolen – og til at komme væk hjemmefra.

Sådan begynder en artikel, jeg har skrevet om at blive klar til efterskole i Efterskolebladets magasin til forældre 2017.

Gode råd til efterskoleforældre

Jeg synes, det er vigtigt at huske, at et godt efterskoleophold er mere end store oplevelser, nye venner og et unikt fællesskab. Det er også fuld af udfordringer. Udfordringer, som modner og skaber personlig udvikling samt udvikler de sociale færdigheder.

Jeg har selv prøvet rollen som efterskoleforælder, og jeg ved, det kan være svært at være forælder på afstand. Jeg har også prøvet at være efterskolelærer og kender til det store arbejde, efterskolerne gør for give eleverne en god efterskoleoplevelse.

I artiklen giver jeg mine (gode) råd til netop at være forælder på afstand, og til hvordan du kan støtte og guide din søn eller datter til at håndtere de små eller store udfordringer, som året også indeholder.

Rigtig god efterskolestart til elever, lærere og forældre. Jeg ønsker jer alle et fantastisk efterskoleophold.

Artikel til kommende efterskoleforældre

Efterskole som træningslejr for teenagehjerner

Sofie har pakket. Faktisk har hun gennemgået pakkelisten fra efterskolen mindst 10 gange for at tjekke, om hun har husket det hele. Hun er vildt spændt og voldsomt nervøs på samme tid.

Hjemme hos Christian virker mor mere nervøs end Christian selv. Mor spørger, om han har husket det hele – selvom hun i virkeligheden har overvåget pakkeseancen nøje. Christian kan mærke uro og spænding i kroppen. Han glæder sig til alle oplevelserne på efterskolen – og til at komme væk hjemmefra.

Efterskole – en god ide

”Teenagehjerner er forprogrammerede til at tage afstand fra forældrene.” Sådan husker jeg en udtalelse fra Karl Johan Rump (Fhv. børnepsykiater). Frigørelse fra forældrene er en naturlig del af teenagetiden. For at udvikle sig til et sundt og selvstændigt menneske, skal man lære at træffe sine egne beslutninger og selv mærke, hvad der er rigtigt og forkert. I teenageperioden er det ikke nok at gentage forældrenes holdninger, uanset hvor fornuftige disse måtte være. En teenager må gøre sig sine egne erfaringer og lære af dem.

På en efterskole kan teenagere afprøve deres spirende selvstændighed. Efterskolen kan være en tryg og stabil ramme for teenageres frigørelsesproces. Mulige konflikter bliver ofte nedtonet på efterskolen. De fleste teenagere har ofte nemmere ved at lytte til råd og vejledning fra efterskolelærere end fra forældre – af den simple grund, at lærerne netop ikke er deres forældre.

Udbyttet af et ophold på en efterskole

Forventningerne til et efterskoleophold kan være enorme. Jeg kan være bekymret for, om forventningerne er kørt lidt af sporet. Hvis en kommende elev forventer, at et efterskoleophold er fantastisk og uproblematisk fra første dag, er det helt misforstået efter min mening. Det gode efterskoleophold er fyldt med udfordringer. Faktisk vil jeg påstå, at det netop er udfordringerne, der baner vejen for de allervigtigste efterskoleerfaringer.

Når efterskolen er en udfordring

Sofie ringer hjem. Hun græder i telefonen, og Sofies mor kan næsten ikke høre, hvad hun siger. Det er noget med værelseskammeraterne…

Det er i situationer som ovenstående, din rolle som efterskoleforælder står sin prøve. De fleste mødre vil sandsynligvis mærke et voldsomt sug i maven ved at høre en ulykkelig datter i telefonen, og den instinktive reaktion går i retning af straks at redde datteren fra denne forfærdelige situation. Men er det den rette løsning?

Inden du hovedkulds kaster dig ud i en redningsaktion, er det værd at huske et par ting.

Teenagehjerner

Jeg hørte for nylig Ann E. Knudsen (cand.mag. i psykologi) anbefale, at vi som forældre forsøger at agere pandelapper for vores teenagere. Pandelapperne er den del af hjernen, som hjælper os med at regulere overvældende følelser, overskue alle aspekter af en aktuel situation og forudsige konsekvenserne. Pandelapperne er ikke færdigudviklede hos teenagere, så derfor har teenagere brug for hjælp fra voksne for at håndtere udfordrende situationer. Forældre skal ikke fjerne eller løse alle udfordringerne, men derimod hjælpe teenagerne til selv at håndtere de problematiske situationer.

At være forælder på afstand

Christian ringer hjem. Han vil stoppe på efterskolen. Lærerne er negative hele tiden…

Noget af det sværeste, ved at være efterskoleforælder, er kunsten at være forælder på afstand. Det kan være virkelig svært at afkode, hvad der i virkeligheden ligger bag ved, når Sofie ringer hjem og er ked af det, eller når Christian siger, han vil stoppe på efterskolen.

Måske er der tale om en her-og-nu frustration, som kan lindres af en lyttende og forstående forælder. Forbigående frustrationer kan nemt opstå i en intens efterskolehverdag, og i disse situationer kan din søn eller datter bruge dig til at få luft for disse frustrationer. Jeg vil foreslå, du holder igen med din gode råd og løsningsforslag – og lytter. Nogle gange er der bare brug for, at du lægger øre til.

For Christian hjalp det at få snakket tingene igennem med sin far. Det viste sig, at der var tale om en misforståelse mellem Christian og en lærer.

Håndtering af udfordringer

Hvis det drejer sig om en tilbagevendende eller alvorligere problematik, forandrer situationen sig. Det er stadig utrolig vigtigt, at du forsøger at bevare roen på trods af din søn eller datters frustration. Hvis du som forælder selv bliver revet med af følelserne, kan du ikke agere pandelapper for din teenager.

Jeg foreslår, at du starter med at lytte til dét din datter eller søn fortæller. Brug tid på at berolige, udvise forståelse og empati. Stil spørgsmål som kan hjælpe jer med at se situationen fra flere vinkler. Overvej i fællesskab hvordan andre involverede kan have oplevet situationen. Snak om hvilke muligheder din søn eller datter har for at håndtere udfordringerne. Skal han/hun søge råd hos en efterskolelærer eller selv forsøge sig med at løse problemerne. Efterskoleproblemer løses som regel bedst på efterskolen af de involverede elever og lærere.

Efter at have snakket med sin mor søgte Sofie råd hos en efterskolelærer, som hjalp hende med at løse konflikterne på værelset.

Det giver teenagere en uvurderlig indre styrke at klare udfordringer. Ved at hjælpe teenagere til selvhjælp styrker vi den vigtige selvstændighedsproces, og et ophold på en efterskole kan blive en fantastisk træningslejr for teenagehjerner.

Når din teenager ringer hjem

1.      Bevar roen.

2.      Lyt, lyt og lyt.

3.      Vis forståelse og empati.

4.      Hjælp med at overskue hele situationen.

5.      Hjælp din søn/datter til selv at håndtere udfordringerne.

6.      Hvis du er usikker – ring til efterskolen. *

*En god dialog mellem forældre og efterskolen er af stor betydning for et vellykket ophold på efterskole.

Du kan også læse artiklen i Efterskolebladets elektroniske udgave her.


Til kommende elever og forældre

Har du/I brug for nogle gode råd til efterskolestart?

Eller er der brug for redskaber til at dæmpe nervøsiteten?

Både forældre og (kommende) efterskoleelever kan booke en samtale om at starte på efterskole:

Tidsbestilling - klik her


Til efterskoler

Læs om efterskole-relevante kurser og foredrag her.


Teenagecoach, foredragsholder og forfatter