Gode samtaler med unge

  • Bog Gode samtaler med unge (Paperback) 34 sider.
  • E-bog Gode samtaler med unge (Pdf) 34 sider.
  • Lydbog Gode samtaler med unge indlæst af Mille Bruun Sjøgren (Mp3) 48 min.

Beskrivelse af bogen:

  • Hvordan starter du en svær samtale?
  • Hvad siger du, når et ungt menneske er frustreret eller ked af det?
  • Hvad gør du, når den unge er tavs?
  • Hvordan giver du ris, ros eller anerkendelse?

Vil du gerne blive (endnu) bedre til at kommunikere med unge mennesker?

Denne bog giver dig en række forskellige måder at gribe samtalen an på. Bogen indeholder konkrete eksempler på, hvordan du med varierende samtaletyper kan skabe gode samtaler mellem dig som lærer/forælder og unge mennesker.

 

Gode samtaler med unge – Samtaleguide til forældre og lærere

Bogen henvender sig til lærere, pædagoger, forældre, bedsteforældre, og andre voksne, der ønsker inspiration og ideer til gode samtaler med unge mennesker.

Denne samtaleguide er en fortsættelse til bogen Tal med din teenager – kvæl konflikterne og styrk selvværdet, som du kan læse om her.

Forfatter

Grethe Lindbjerg Sørensen er selvstændig teenagecoach, uddannelsesvejleder og kommunikationsterapeut. Hun har arbejdet med teenagere igennem mange år som efterskolelærer, vejleder og coach.

Anmeldelse

Jeg har fået en stribe praktiske råd til at starte samtaler. Det kan lyder banalt, og jeg kan tænke, jamen er det virkelig nødvendigt? Men når man en del gange oplever at sidde sammen med sin teenager og have svært ved at komme i gang eller få spurgt på en måde så samtalen fortsætter rigtigt, udover bare ja og nej, så virker det rigtig fint at der er helt håndgribelige eksempler på og gode råd til samtaler og samtaleemner, og vigtige ting at huske når man har en teenager.

– Marlene

Anmeldelse

Som kontaktlærer for 13 skønne og meget forskelligartede efterskoleelever, kan jeg bruge bogen “Gode samtaler med unge” til at sætte fokus på de kvaliteter, der ligger i gode samtaler. Bogen er bygget op, så man både får god baggrund og faglig viden om unge, samtaler og hjernens udvikling, men også en yderst konkret guide, der kan bruges i alle typer af samtaler. Det giver rigtig god mening, når man beskæftiger sig med unge mennesker professionelt.

Bogen har en dejlig positiv tilgang til det unge menneske, og lægger op til, at kvalificere den måde, man indgår i mødet med den unge. Der er ingen tvivl om, at jeg i fremtiden vil lade mig inspirere af Grethe Lindbergs værktøjer til at få endnu mere kvalitet i samtalerne med de unge på efterskolen. Især vil jeg huske på at afslutte samtalerne, som det sidste afsnit i bogen handler om.

– Tina Ginnerup Jespersen, Efterskolelærer

Anmeldelse

Bogen er meget lige til at gå til, idet den er meget konkret i sine beskrivelser og anvisninger. Den appellerer både til den garvede lærer/forælder og den knap så garvede lærer/forælder, da den beskriver mange forskellige stadier i en samtale, hvor man får gode råd til hvordan man navigerer i forskellige situationer – samt gode råd til hvad man IKKE skal gøre/sige.

– Christina Danielsen

Anmeldelse

Først og fremmest, hvor er det et umanerligt godt emne og god og grundig bog. Ikke uoverskuelig lang, og opsat, så man “orker” at blive ved at læse. Den er grundig, så jeg får noget med mig. Især siderne omkring selve samtalen – hvor vigtigt det er at give den unge tid. At pauser faktisk er en kæmpe kunst.

– Signe Grønnebæk

Anmeldelse

Bogen “Gode samtaler med unge” giver praksisnære eksempler og råd til hvordan man kan være en lyttende del af en god samtale med en teenager. Den giver en fin indsigt og forståelse for hvordan vi som både forælder og lærer kan være med til at hjælpe teenageren godt på vej ud i livet ved at tage nogle gode snakke med dem.

– Thilde Hjerl Hansen

Anmeldelse

Jeg ville ønske, at jeg havde læst denne bog da mine unge var yngre. Bogen er fuld af inspiration og gode eksempler til at få startet de gode samtaler og er forklaret på en ukompliceret måde, så det bliver nemmere at coache ungdommen. Jeg kan godt lide de mange indspark til de voksne om nærvær, tone, lytte og ikke mindst refleksion fx om at korrigere adfærd – hvorfor det er vigtigt – hvem er det vigtigt for? En uundværlig bog der nemt kan bruges som opslagsværk. Gode samtaler kræver øvelse – sæt i gang.

– Jane Grønbech